Vidovi, rodovi i službe u JNA
U JNA su razvijeni bili svi vidovi, rodovi i službe koje su
potrebne jednoj modernoj i razvijenoj armiji. To je podrazumjevalo Kopnenu
vojsku (KoV), Ratno vazduhoplovstvo i protivvazdušnu odbranu (RV i PVO) i Ratnu
mornaricu (RM). Od rodova su bili zastupljeni sljedeči: pješadija, artireljija,
artiljerijsko - raketne jedinice PVO, oklopne jedinice, inžinjerija, ABHO
jedinice i jedinice veze. Od službi su postojale: tehnička, građevinska,
intendanska, saobraćajna, sanitetska, veterinarska, finansijska,
administrativna, pravna, geodetska i muzička. Svi rodovi i vidovi su usklađeni
sa koncepcijom ONO i na tako zasnovanoj ratnoj doktrini odbrane zemlje.
Kopnena vojska
Glavni vid oružanih snaga SFRJ je bila kopnena vojska kao
osnovni činilac realizacije koncepta ONO u slučaju agresije. To je činilo
osnovnim nosiocem oružane borbe i jak oslonac ostalim vidovima JNA i TO. KoV
prima na sebe udar glavnine agresorske armije i bitno utiče na ishod odbrane
zemlje. Uz uspješnu saradnju sa RV i PVO u vazdušnom prostoru kao i sa RM na
moru pojačava se snaga, efikasnost i pokretljivost KoV. Zahvaljujući svojoj
pokretljivosti i sposobnostiu da se prilagodi KoV je sposobna da vodi rat
primjenjujuči različite vidove i oblike borbenih dejstava. Obzirom na njene
opšte karakteristike ona je sposobna da izvodi borbena dejstva od najkrupnijih
strateških razmjera pa do partizanskog načina ratovanja. Time je sposobna da se
prilagodi trenutnoj situaciji na terenu.
Pješadija
Najmasovniji rod u JNA je bila pješadija. Osnovna doktrina
SFRJ da je čovjek bio i ostao osnovni činilac u ratu se najviše ostvarivao u
pješadiji. U JNA pješadija nije bila klasična jer od samih početaka njenog
razvoja 1941. šabloni i dogme su bile strane njihovim pripadnicima. Iako se
borio kao pješak ispoljavao je veću preduzimljivost i inicijativu nego pješaci
klasičnih armija. Svestranost je cijelo vrijeme odlikovala našeg pješaka.
Vatrena moć, zahvaljujući modernom naoružanju, sve je više rasla što je
omogučavalo da ispješno vodi borbu protiv žive sile, tenkova, utvrđenja,
helikoptera i aviona u niskom letu. Takođe se razvila i motorizovana pješadija
što je omogučavalo veliku pokretljivost i brza dejstva. Posebna vrsta pješadije
su bile granične jedinice koje su imale zadatak da obezbjeđuju nepovredivost
državne granice.
Artiljerija
U početku NOB-a naši narodi su započeli borbu bez
srtiljerijskog oružija ali su vremenom u borbenim akcijama zaplijenili prve
topove kalibra 75 mm tako da je oktobra 1941. formirana prva artiljerijska
jedinica. To je bio početak stvaranja artiljerije JNA. Kasnije je započela u
partizanskim radionicama i proizvodnja oruđa od kojih su najpoznatiji bili “top
mušar” od 38 mm, “top jarac” od 45 mm, “kordunaški top” od 62 mm i sl. Tek u
toku 1944. je počela da pristiže od saveznika pomoć u artiljerijskom oružiju.
Od oktobra 1944. direktivom vrhovnog komandanta maršala Tita, artiljerija se
organizaciono-formacijski učvršćuje. Formiraju se artiljerijske jedinice i
štabovi, škole i tečajevi.
Poslije rata artiljerija je postala moćno sredstvo pružanja
vatrene podrške jedinicama KoV i RM. Iako su materijalne mogučnosti bile
ograničene ulagana su znatna sredstva u razvoj proizvodnje novog naoružanja,
tehnike i opreme. SFRJ je zahvaljujući tome imala fabrike za proizvodnju svih
vrsta artiljerijskih oruđa i opreme. Takođe je borbena moć naših jedinica bila
povećana artiljerijsko-raketnim naoružanjem koje je veoma efikasno u borbi
protiv neprijateljskih punktova na večim odstojanjima. Artiljerija je bila
sposobna da da vatrenu podršku operativnim jedinicama i da vodi neposrednu
protivoklopnu, protivdesantnu i protivartiljerijsko-raketnu borbu. Time
ostvaruje veliki uticaj na ishod i tok borbenih dejstava.
Artiljerijsko-raketne
jedinice PVO
Razvoj ARJ PVO započeo je tokom NOB-a i zajedno sa lovačkom
avijacijom činila je jednu od glavnih spona protivvazdušne odbrane zemlje. Njen
razvoj je najočitije pokazan 27. марта
1999. kada su jedinice ARJ PVO u toku agresije NATO vojske oborile ponos
američke avijacije “nevidljivi” F117A, što do tada a ni i poslije nije nikome
pošlo za rukom da uradi. Tehničku modernizaciju je pratilo i usavršavanje
organizacijsko-formacijskog ustrojstva, normativno regulisanje upotrebe
jedinica, osposobljavanje njenih pripadnika i visok stepen borbene gotovosti
jedinica. Uvođenjem u naoružanje novih sistema PVO vatrena moć je višestruko bila
povećana. Od 2. juna 1975. godine ovaj rod je dobio naziv Artiljerijsko-raketne
jedinice PVO. Rod je bio jedinstven bez obzira u kojem se djelu otužanih snaga
nalazio. Nov sistem vazdušnog osmatranja obezbješivao je ćilavost PVO i dejstvo
ARJ u svakoj situaciji.
Oklopne jedinice
NOB je započet bez tenkova ali smo na kraju rata imali dvije
tenkovske brigade, nekoliko tenkovskih četa, odreda i bataljona. Naredbom
vrhovnog komandanta maršala Tita 16. juna 1944. godine u Italiji se formira
prva tenkovska brigada naoružana tenkovima tipa “stjuard” koja je preko Visa
prebačena na dalmatinsku obalu odakle je krenula u borbe za oslobođenje
Dalmacije, BiH, Istre i Trsta. U oktobru 1944. godine u SSSR-u je formirana
Druga tenkovska brigada naoružana tenkovima tipa T-34. Od marta 1945. godine je
učestvovala u borbama na sremskom frontu i za oslobađanje Slavonije i Zagreba.
1945. godine je počela sa radom Tenkovska oficirska škola i Vojno učilište u
kojima se vrši školovanje starješina za oklopne jedinice, samohodnu artiljeriju
i tehničke slućbe. Kasnije su te ustanove prerasle u Školski centar oklopnih
jedinica. Pored školovanja kadrova tekla je i tehnička modernizacija oklopnih
jedinica, Uvedeni su tenkovi M-47 i “Paton” a kasnije i savremeni tenkovi T-54
i T-55. Pored tog se uvode i transporteri tipa T-60, BVP M-80 i druga borbena
sredstva domaće izrade i konstrukcije. Bila je sposobna da vodi borbe kako
protiv ciljeva na zemlji tako i u vazduhu. Pomoću amfibija, transportera i
automobila koje su vodene prepreke lako savlađivale iyviđačke jedinice su
obavljale svoje zadatke. Sve to je dovelo do povećaja maevarske i udarne moći
oklopnih jedinica i mogućnosti kretanja na svim terenima i u svim uslovima.
Inženjerija
Nastala je u toku NOB-a a poslije rata se stalno usavršavala
tako da je bila opremljena najsavremenijim tehničkim sredstvima. U sastavu
inžinjerije su i namjenske jedinice kao što su izviđačke, pionirske, putne,
mosne, pantonske, amfibijske, jedinice za utvrđivanje, aerodromske,
hidrotehničke, maskirne i inžinjerijsko-građevinske jedinice. Inžinjerijske
jedinice su pored osposobljenosti za ratne svrhe dale veliki doprinos u
izvođenju radova u mirnodopskoj izgradnji zemlje. Inžinjerija je u svom posjedu
imala veliki broj sredstava mehanizacije (skreperi, dozeri, grejder i sl)
pontonske i lansirne mostove, čamce, amfibijske skele i sl. za savlađivanje
vodenih prepreka, urešaje za pronalaženje vode, pročišćavanje i urešenje
objekata za vodu, sredstva za maskiranje objekata, izradu maketa i maskirno
bojenje. Največi broj sredstava je stvoren u našim ustanovama i proizveden u
našim fabrikama.
ABH odbrana
Da bi se ljudski životi zaštitili od raznih hemijskih
dejstava i NHB oružija osnovana je ABH odbrana. Ona čini skup mjera i postupaka
koje poduzimaju kako pojedinci tako i jedinice oružanih snaga, a njena
efikasnost se zasniva na masovnoj primjeni formacijskih i pririučnih sredstava
ABHO. Specijalizovani dio čine jedinice ABH odbrane i jedinice vidova, rodova i
službi, sredstava i oprema za izvršenje posebnih zadataka. Te jedinice se djele
na: jedinice za RHB izviđanja, labaratorisko-dozimetrijske jedinice, jedinice
za dekontaminaciju žive sile, tehnike i zemljišta, odjeće i druge opreme. U
opremi tih jedinica su se nalazile: automobili-cisterne, kompleti za
dekontaminaciju, uređaji za dekontaminaciju odjeće i druge opreme i druga
potrebna tehnička sredstva. Tako organizovana i opremljena ABH odbrana
omogučavala je našim snagama uspješno vođenje borbe i kad neprijatelj
upotrebljava NBH oružija.
Veza
Sastavni dio svih komponenti oružanih snaga je veza. Ona je
ujedno bila i dio sistema veza u SFRJ prilagođenog koncepciji ONO i DSZ. Bila
je razvijena radio, radio-relejna, žičana, podvodna, kurirska i signalana veza.
Savremeni uređaji veze su sigurniji u svome radu a lakši su za rukovanje i
transport. Radio-veze su se koristile u jedinicama, komandama, štabovima i
ustanovama svih rodova, službi i vidova oružanih snaga i struktura ONO. 85% tih
sredstava su bili domaće proizvodnje. Uvođenjem digitalizacije koristile su se
radio-troposferske i laserske veze na vodovima sa optičkim vlaknima. Vršilo se
stalno osavremenjivanje u obuci i školovanju pripadnika ovog roda.
Granične jedinice
15. avgusta 1944. godine odlukom Nacionalnog komiteta
oslobođenje Jugoslavije i Vrhovnog komandanta, maršala Tita, formiran je Korpus
narodne odbrane Jugoslavije (KNOJ). U toku rata i neposredno poslije trebalo je
uništiti domaće izdajnike i omogućiti nesmetani razvoj zemlje i očuvati objekte
od sabotaža i diverzija i obezbjeđivati tek oslobođene granice.Sve te zadatke
KNOJ-a uz pomoć naroda i OZN-e uspješno su izvršili. Za njih rat nije prestao
ni 9. ni 15. maja 1945. godine, već je nastavljena borba sa podmuklim
neprijateljem. U tim sukobima živote su izgubila 1 104 pripadnika KNOJ-a.
Reorganizacijom KNOJ-a u granične jedinice 1953. godine obezbjeđivanje državne
granice je postao imperativni zadatak tih jedinica. One su se i u miru nalazile
u punoj borbenoj gotovosti kao najistureniji dijelovi JNA. Podatak da je u SFRJ
bilo 85 pograničnih opština sa oko 2 475 sela i naselja sa oko 1 600 000
građana ili oko 8% cjelokupnog stanovništva SFRJ govori dovoljno kolika je to
odbrambena snaga bila. Graničari koriste iskustva iz NOB-a a odlikovalo ih je
drugarstvo, povjerenje, odgovornost, hrabrost, snalažljivost i požrtvovanje.
Ratna mornarica
Početak izgradnje
flote koja bi bila u stanju da odbrani našu obalu i otoke počela je odmah nakon
drugog svjetskog rata. Preduslov je bio obnova brodogradilišta, luka i drugih
objekata pomorske privrede. Pomorska industrija u Kraljevini Jugoslaviji je bila
je nerazvijena a i u toku rata je bila velikim dijelom uništena. Ratna
mornarica je po završetku rata imala veliki posao da iz Jadranskog mora skloni
oko 8 500 mina i više od 600 potopljenih brodova. Da bi to uspješno bilo
obavljeno već 1946. godine počinje redovno školovanje kadrova, 1947. otpočinje
serijska izgradnja prvih ratnih brodova, 1951. započinje ispunjenje prvog
flotnog programa a već 1953. je osnovana Prva eskadra. Uvođenjem
najsavremenijih brodova u sastav RM 1965. godine započinje nova era. Od te
godine uvode se raketne topovnjače, novi torpedni čamci, raketni čamci, nove
podmornice a i na postoječim brodovima se vrši modernizacija naoružanja. Nova
oružija koja su podešena da sama otkrivaju cilj, preračunavaju elemente i
dejstvuju je predstavljalo suštinsku promjenu u taktici ratovanja. Obalska
odbrana u sastavu RM usko sarađuje sa flotom, KoV, RV i TO na obali i otocima
što je činilo cijelinu odbrane neposrednog zaleđa , a i čitave dubine državene
teritorije. Jedinice obalske službe osmatranja i javljanja su bile opremljene
savremenom mrežom pokretnih i stacioniranih jedinica tehničkog osmatranja
kojima je bio pokriven cijeli Jadran. Udarna snaga obalske odbrane su bile
jedinice mornaričke pješadije koja je sa najsavremenijom tehnikom bila u stanju
da brzo i efikasno stupi u borbu na svakom dijelu obale i otoka.
Riječna ratna flotila
Mreža unutrašnjih
plovnih puteva u SFRJ je bila 2 066 km. Riječna flotila je imala zadatak da
sačuva taj važan resurs. Opremljena najsavremenijim brodovima izgrađenim u
domačim brodogradilištima taj zadatak je uspješno ispunjavala. Zahvaljujuči
njima naša trgovačka flota od 1 191 plovne jedinice sa 635 535 tona nosivosti
je bezbjedno obavljala svoje radne zadatke. Na tim plovnim putevima se nalazilo
i 12 brodogradilišta i 75 pristaništa. Riječna flota je započela svoj razvojni
put još za vrijeme NOB-a. Počelo se od uspostavljanja ilegalnih prelaza na
Dunavu, Savi, Tisi, Dravi, Drini i Kupi da bi se kasnije prešlo i na prepadna
dejstva. U toku NOB-a Riječna ratna flotila je prevezla preko 800 000 ljudi, 9
500 motornih vozila i tenkova, 8 900 kola i 70 000 tona raznog materijala.
Očistili su plovne rijeke i kanale od 1 130 mina a teže je oštetila 5 a lakše
43 neprijateljska plovna objekta.
Drug Tito je bio čest
gost Ratne mornarice. Prisustvovao je svim poslijeratnim pomorskim manevrima a
na brodu Galeb proveo je 496 dana i na svojim putovanjima mira preplovio 86 000
nautičkih milja.
Ratno vazduhoplovstvo
i protivvazdušna odbrana
RV i PVO
predstavljaju jedinstvenu strategijsko-operatvinu grupaciju oružanih snaga
kojoj je bilo dodjeljeno teritorijalna a i trupna protivvazdušna odbrana, kao i
podrška KoV-a, RM i TO. U skladu sa tom namjenom, zadaci su bili: prevlast u
vazdušnom prostoru, pružanje vatrene podrške KoV, RM i TO, izviđanje iz
vazduha, prevoženje i održavanje veza. Da bi uspješno ispunila te zadatke RV i
PVO je bila organizovana u združene službe i rodove : avijacija, koja je bila
sastavljena od lovačke, lovačko-bombarderske, izviđačke, leke borbene,
transportne, lake avijacije i helikoptera višestruke namjene. i
artiljerijsko-raketneih jedinica. Specijalni sastavi RV i PVO bili su: jedinice
za vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje, jedinice za vezu, za elektronsko
ometanje, vazduhoplovnotehničku službu, meteorološku službu i sl. Glavnu snagu
RV i PVO činili su visoko obrazovani kadrovi. Titovom idejom oslanjanja na
sopstvene snage karakterisalo se i naoružavanje RV i PVO tako da su u
naoružavanje RV i PVO počeli da se uvode avioni domaće proizvodnje koji su
predstavljali veliki uspjeh naših konstruktora i radnika u vazduhoplovnoj
industriji. 1959. godine je uvedena reorganizacija RV i PVO što je uslovilo
mnoge materijalne, kadrovske, tehničke, organizacijske i
operativno-koncepcijske promjene. Uvode se nadzvučni lovci presretači,
formiranje raketnih jedinica (24. novembar 1962. formiran prvi raketni puk PVO)
kao i usavršavanje sistema za funkcionisanje službe VOJIN, elektronskog
ometanja i sl. Avioni domače proizvodnje su bili “Galeb” (školski avion iz
kojeg su nastale i druge varijante), “Jastreb” (jednosjedni mlazni avion za
podršku trupa i za izviđanje) i “Orao” koji je rađen u koprodukciji sa
Rumunijom. Krajem 80-tih godina su vrsene pripreme i za izgradnju novog modela
aviona ali raspad SFRJ je to spriječio. Pored izvršenja zadataka u namjenskoj
ulozi, RV i PVO su zajedno sa narodom učestvovali u otklanjanju posljedica
elementarnih nepogoda, letjeli u službi spasa, učestvovali u naporima zajednice
za jačanje privrede a i pružali su i druge pomoći. Tako npr. Vazduhoplovnomedicinski
institut pružao je svoje usluge i civilima. Pripadnici helikopterskih jedinica,
za račun privrede, prevoze teret i do najnepristupačnijih terena.
Teritorijalna odbrana
TO je bila dio
jedinstvenih oružanih snaga i najširi oblik organizovanja radnih ljudi i
građana za oružanu borbu. Snage TO su pokrivale cjelokupnu teritoriju SFRJ. One
su bile predviđene da dejstvuju u saradnji sa JNA. TO se sastojala od jedinica,
ustanova, štabova i drugih oblika organizovanja građana za opštenarodni oružani
otpor. Nažalost 90-tih godina, početkom građanskog rata, su se odvojile od
jedinstvene komande i počele samostalnu aktivnost.
Obuka omladine
Od 1975. godine uvodi
se organizovano je vaspitno obrazovanje omladine za zadatke ONO i DSZ. Od 5.
razreda osnovne škole (predmet “prva pomoć i zaštita”) pa do najviših oblika
obrazovanja uvodi se nastava ONO i DSZ. U srednjim školama se uvodi predmet “odbrana
i zaštita” a na fakultetima i višim školama “opštenarodna zaštita i društvena
samozaštita SFRJ”. Od 1976. do 1978. godine studenti prve godine su imali
šestodnevnu obuku u centrima pri jedinicama JNA. To je ukinuto jer su mladići
bili dužni ići na odsluženje vojnog roka poslije završene srednje škole.
Nastavni kadrovi se školuju na fakultetima u Zagrebu, Skoplju, Ljubljani i
Beogradu. Godišnje se upisivalo oko 1 800 studenata na taj smijer studija. Prve
generacije su diplomirale 1980. godine.
Comments
Post a Comment