Gordost JNA Tenk M-84



Jugoslavenska vojna industrija nekada je moglada konkuriše sada znatno moćnijim državama. Tako ponos nekadašnje jugoslovenske vojne industrije tenk M 84 i danas privlači veliku pažnju. Osim Kuvajta koji je nabavio 149 tenkova i druge zemlje su htele upravo taj tenk.

Međutim, otezanje s poslom i raspad SFRJ uticali su da propadne jedan od najunosnijih poslova te zemlje - prodaja tenka M-84 i licence Pakistanu koja se odvijala u velikoj tajnosti. 

Zašto baš Pakistanu? 

Zbog stalnih problema s Indijom, Pakistan je morao da se naoružava savremenim naoružanjem. Kada je postalo jasno da Indija kreće u razvoj sopstvenog tenka, na bazi sovjetske licence za tenk T-72M, Pakistan je shvatio da njegovi tenkovi ne mogu da konkurišu tenku T-72. Zbog toga su vojne delegacije Pakistana ubrzano krenule u nekoliko zemalja da pronađu pogodnu ponudu za kupovinu ili za otkup licence savremenog tenka (Rusija, Ukrajina, NR Kina, SAD). 
Budući da pokušaj da kroz saradnju s Kinom razviju novi tenk nije baš obećavao, Pakistanci su preko posrednika saznali i za jugoslavenski tenk M-84, koji su odlučili da testiraju. U leto 1990. godine u Pakistan pod velom tajne upućena je grupa kako se Jugoslavija ne bi zamerila Indijcima, s kojima su imali odličnu saradnju.

1990. sa jugoslavenskom delegacijom u ovu azijsku zemlju poslata su i dva tenka P1 i P2 da demonstriraju borbene kvalitete u Pakistanu i da se obuči određena pakistanska posada, za rukovanje i gađanje tenkom M-84A .

Poseta je počela razgovorom o tenku M-84. Poseti jugoslavenske delegacije dat je poseban značaj, jer je delegaciju primio načelnik glavnog stožera. Pred njim i njegovim saradnicima održana je prezentacija od sat i po vremena i pomno je beležena svaka informacija. Posle završetka sastanka naređeno da se krene u testiranje tenka.

Tenkovi oduševili Pakistance

Inače kad su tenkovi pripremani za prezentaciju sve tolerancije su pooštrene za deset puta, tako da su tenkovi bili u savršenom stanju. Oba M-84 ispitivana su tokom vožnje po peskovitom i močvarnom zemljištu i s njima je pređeno 1.600 km pri temperaturama od 45 do 50 stepeni.
Prilikom vožnje po pesku i pustinji dizana je velika prašina, ali nije bilo nijednog kvara tenka, a čišćenje filtera za vazduh obavljeno je posle 800 km vožnje. Na ostalim uređajima tenka nije bilo kvarova niti potrebe za intervencijom mehaničara. Izuzetak je bila zamena jednog blatobrana, koji je deformisan, kada je vozio pakistanski vojnik i udario u neko drvo, koje je bilo retkost u tom ambijentu.
Detaljno su obavljena ispitivanja savladavanja vodenih prepreka, efikasno stvaranje dimne zavese, tegljenje tenka i vuča drugog tenka, samozakopavanje, provera manevarskih sposobnosti. Iz tenka su izvođena pripremna gađanja iz umetnute cevi 12,7 mm, s mesta i u pokretu u režimu stabilizacije, na stacionarne i pokretne mete na daljinama od 600-750 m.
Gađanja iz topa s municijom 125 mm izvođena su danju i noću, na stalne i pokretne mete na daljinama od 1.700-2.290 m danju, na nepokretne i pokretne mete , a noću sa sve tri vrste projektila na daljinama od 970-1.365 m neka gađanja iz tenka je osobno izveo pakistanski brigadni general Hak.

Bolji od američkog tenka

Zapovednik tenkovske divizije, general Mahmud A. Durani kasnije načelnih Uprave OJ i pregovarač o transferu tehnologije i kupovini tenkova M-84A u Beogradu gađao je sa 3 TF projektila, u režimu elektronika i stabilizacija, na metu na daljini 1.700 m, sva tri pogotka u metu. Ukupno je na ispitivanju tenkova i uvežbavanju pakistanskih posada ispaljeno 117 projektila.
Takođe, od svih radio-stanica s kojima su pakistanski tenkovi trebalo da budu biti opremljeni najbolje se pokazala jugoslavenska radio stanica, Čajevačka, RUT-1, odnosno PD9, pa su odmah počele neke narudžbe za tu radio stanicu. 
- Upoznat sam s rezultatima ispitivanja, i nakon uvida u tenk, mogu reći da imate odličan tenk. Nastojat ćemo da ga što pre dobijemo - rekao je tadašnji pakistanski ministar obrane.
Inače, Pakistanci su testirali i američki M1A1 Abrams, koji, prema izjavama pakistanskih oficira imao brojne zastoje i kvarove, a pokazao je i slabiju preciznost vatre iz topa. Neki pakistanski zvaničnici kazali jugoslavenskim predstavnicima da M1A1 "Abrams" nije pokazao više od 10% onoga što je pokazao M-84A, pa su jugoslavenski tenk zavoleli kao svoj.

Propast pregovora

U Beogradu se krajem 1990. godine razgovaralo o ugovorima za kupovinu tenkova M-84A i o proizvodnji istih u Pakistanu. Pakistan je zanimala kupovina 250 tenkova M-84A te saradnja i druga tehničko-tehnološka pitanja.
- Iz srca smo ga zavoleli. Govorim kao general i tenkista. Gađao sam s tri projektila, i sa sva tri pogodio mete. Želim da uverim našeg načelnika GŠ da je M-84A najbolje rešenje za Pakistansku armiju, zato ću mu predložiti da sklopimo ugovor o kupovini tenka s vama - rekao je general Durani.
Na veliku žalost, do potpisa o početku još jednog velikog posla koji bi SFRJ doneo skoro milijardu dolara nije došlo jer je došlo do nesuglasica oko plaćanja preko robne razmene, na što SFRJ nije htela da pristane, pa se otezalo s ugovorom. U međuvremenu je usledio raspad SFRJ, a Pakistan je nastavio saradnju sa Kinom.

Comments

Popular posts from this blog

VOJNI AERODROMI JNA

Vidovi, rodovi i službe u JNA

JNA Čime je sve raspolagala jedna od najmoćnijih evropskih armija